The last goodbye - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eileen Derksen - WaarBenJij.nu The last goodbye - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eileen Derksen - WaarBenJij.nu

The last goodbye

Door: Eileen

Blijf op de hoogte en volg Eileen

27 Februari 2014 | Singapore, Singapore

Tja, deze woorden zijn het begin van het einde. Eerst zal ik maar is beginnen met mijn afgelopen dagen.

In Kuala Lumpur heb ik een dagje hop on hop off bus gedaan, waarbij je met de bus door de stad reist en je op meerdere plekjes in en uit kan stappen. Dit was een mooie manier om de stad te zien, en deze stad is erg leuk!! Ik heb diverse musea bezocht en natuurlijk de twintig towers en de KL tower gezien! Het minder chille was dat in Kuala Lumpur en niet alleen boeddhisme is maar ook veel invloeden en mensen uit India en malay mensen ofterwijl islamitisch. Deze mannen laten graag weten dat ze je zien lopen, en daar moest ik heel erg aan wennen want in de andere landen was dit totaal niet het geval. Daardoor voelde het wat minder prettig om hier alleen rond te lopen. Ook kreeg ik genoeg aandacht van mijn favo beesten, bedbugs! Overal beten en ze zaten zelfs in mijn schoenen en tas. Drama!
Om 4 uur snachts werd ik opgehaald voor mijn vlucht naar kuching! Heel veel zin had ik erin, eindelijk maar de jungle en dus ook de orang oetans! Het boeken van alle tour bleek in kuching niet zo makkelijk aangezien alle tour op een minimum van 2 personen gaan of je moet dubbel betalen en je kan wel mee als er andere mensen die tour boeken, maar aangezien het laag seizoen is, wat hier dan ook betekend bijna nul backpackers, werd het even lastig. Ook het nageroep en nagestaar was hier net zo als Kuala Lumpur, wat me erg irriteerde. Zo kun je je dus vast voorstellend at als blikken konden doden het aantal Mannen in Maleisië erg was afgenomen. Buiten dit omwas Borneo geweldig.
De eerste volledige dag na mijn aankomst ben ik naar bako national park geweest, een super mooie jungle. Hier heb ik 3 soorten apen, wild zwijn (dat als je hem aanraakte ging liggen en spinnen als een kat waardoor je m maar bleef aaien) en een schildpadje gezien. Het was best spannend wetend wat voor andere dieren zoals leopards, spinnen en slangen, er in die jungle rondlopen.
De volgende dag mocht ik eindelijk naar de orang oetans! Smorgens zagen we er jammer genoeg maar eentje die best verweg zat dus daarom mochten we smiddags nog een keer komen! En aangezien dit mijn reden was voor Borneo ben ik dus smiddags ook voor ronde 2 gegaan! En daar hing die dan, rustig aan een boompje, en later ging hij rustig banaantjes eten terwijl iedereen in doodse stilte verwonderlijk foto's en filmpjes aan het maken was. Het mooie was dat ze daar in een soort van wildlife santuary leven maar het meer een grote jungle is waar ze 2 keer per dag gevoed worden, maar ze dus soms ook niet komen, aangezien ze dan genoeg voedsel vinden de jungle zelf.
De dag erna ben ik naar een cultureel dorp museum geweest waar alle soorten huizen van alle stammen die in de jungle leven staan, met aankleding en tradities. Zo heb ik staan dansen en springen tussen2 tegen elkaar slaande stokken en heb ik heerlijke koekjes gekocht. Ook hadden ze een hele goede mooie en vooral grappige cultuurshow met verschillende dansen.
Savonds ging ik met 3 Nederlanders die voor werk in kuching waren (ja kan blijkbaar ook) opzoek naar krokodillen, dolfijnen, apen en fireflies. En op de dolfijnen na hebben we ze allemaal gevonden. Vooral de krokodillenw als erg spannend aangezien deze echt huge was en we met de punt van de boot binnen 5 meter van hem vandaan waren. Guess who was on the first row... En daarmee sloot ik kuching, Borneo en Maleisië af, het land met een geweldige hoofdstad, multicultureel en een amazing wildlife!
En toen was het tijd voor de laatste stop in Azië, Singapore! En ik werd vrij snel verliefd op deze stad! Wauw!! Net zoals Londen, alleen dan super warm!
De eerste dag, of de tijd die nog over was na de vlucht en mijn zoektocht naar het hostel, spendeerde ik in de Gardens by the bay, een hele hele grote tuin/park met zelfs een overdekt bloemen park en regenwoud (die jammer genoeg dicht was!) daar heb ik heel ontspannen rond gedwarreld. Savonds ontmoette ik 2 meiden uit Canada waar ik wat mee gegeten heb.
De next day nam Ik weer een hop on hop off bus door de stad! En weer het verliefde gevoel, zo groot, zo veel mensen, je kan verdwalen in de drukte en grote gebouwen (en dan vooral in alle 200000 shopping malls) en loop je iets verder dan loop je zo in een park, Chinatown of little India. Die dag heb ik vooral veel rondgelopen en foto's gemaakt en aan het einde van de dag kon ik het natuurlijk niet laten even te shoppen! Savonds ging ik naar de fontein show en zo had je ook perfect uitzicht over de skyline, heeeel indrukwekkend. Singapore is de stad waar alles kan, die fontein show was heel indrukwekkend!
Mijn allerlaatste dagje bracht ik door in 3 dierentuinen, Singapore zoo, rivier safari en night safari. Dit is de eerste dierentuin waar je zoooo dichtbij de dieren bent en alle dieren gewoon actief zijn, en in het zicht! Zooo veel apen en alles zo mooi opgezet dat het soms wel even eng was om ergens alleen langs te lopen hihi. De rivier safari is eigenlijk gewoon een 2e park van de zoo waar je gewoon ook geld voor moet betalen. Maar dit mag je niet missen. Hier kan je in een bootje, zoals een achtbaan achtig iets en dan ga je gewoon door de dieren heen, echt geweldig! En ook de nightsafari waar je een geweldige show hebt, je diverse wandelroutes hebt, die allemaal heel eng waren aangezien de ratten tussen de bosjes veel lawaai maakte en als je dan naar een hyena staat te kijken op 3 meter afstand en je hoort achter je wat dan schrik je je wel dood, en een tram waar je dus ook bij sommige dieren letterlijk door hun verblijf heen rijdt!
Aangezien ik het woord geweldig volgens mij echt honderd keer heb gebruikt kunnen jullie vast begrijpen hoe leuk ik Singapore vond!

En nu is het dan zo ver, na vanmorgen een beetje rond gedwaald te hebben, en met 4 zware tassen de reis naar het vliegveld te hebben overleefd, ben ik ingecheckt en is mijn bagage al weg. Over maar liefst 3 uur zit ik in het vliegtuig naar huis. Op dit moment nog niet eens zo moe, maar wel ontzettend voldaan. Wat heb ik een super geweldige 15 weken gehad. Elke dag genoten, ook al was het niet een hele leuke dag. Zo veel mooie bijzondere grappige lieve en leuke mensen ontmoet, ontelbaar mooie herinneringen om mee naar huis te nemen. En hoe erg ik het ook vind om weg te gaan ben ik vrij rustig. Ik denk dat het besef pas later komt. Of ik er klaar voor ben om weer naar huis te gaan? Net zoals voor het reizen heb ik geen idee. Maar ik kan wel zeggen dat het idee dat ik over minder dan 24 uur mijn ouders weer zie en een paar uur later mijn familie, me toch wel heel gelukkig maakt.

Jon, bedankt dat je dit avontuur met mij begonnen bent, dat was de beste stap ooit haha, ik ben trots op je dat je het zo lang hebt volgehouden (ze heeft 2x het naar huis gaan uitgesteld met 2 weken)!
Pap&Mam, bedankt voor de steun, zoals met alles! Hebben we het toch alle 3 weer overleefd!
Het is me gelukt, in mijn uppie, en ik heb het geweldig gehad.
These Memories last forever.

Liefs en tot nu wel heel snel,
Eileen

• 27 Februari 2014 - 10:41

Jonne:

wow lil, klinkt echt alsof je je laatste dagen nog goed genoten hebt!
    Ben blij dat je zo'n geweldige tijd hebt gehad (om het woord geweldig zelf ook nog maar een keer te gebruiken haha)!! We zijn de reis inderdaad super begonnen, en ook jij hebt het super gedaan in je eentje! Maar kijk er stiekem ook wel weer erg naar uit je weer te zien in dit koude kikkerlandje.
    Goede vlucht, en tot heeeel gauw! Nu eerst genieten van het weerzien met je familie!